Saffransbullar

 



Saffransdeg:

♥ 2 pkt saffran
♥ ½ tsk salt ev. 1 msk okryddad sprit
♥ 50 g jäst för söta degar
♥ 175 g smör
♥ 5 dl mjölk
♥ 1 ½ dl vit sirap el. strösocker (Jag anv. sirap)
♥ 1 stort ägg
♥ Ca 17 dl vetemjöl

♥ Stöt saffranet tillsammans med saltet, häll ev. på sprit och låt stå minst 30 minuter så att saffransmaken dras ut ordentligt.
♥ Finfördela jästen i en bunke.
♥ Smält smöret och tillsätt saffran (med spriten), mjölk & sirap. Låt blandningen bli 37 grader (fingervarmt).
♥ Tillsätt söndervispat ägg.
♥ Häll degvätskan över jästen och rör tills jästen löst sig.
♥ Tillsätt det mesta av mjölet och arbeta degen riktigt smidigt.
♥ Strö över lite mjöl och jäs under bakduk i 45 minuter.

 

Saftiga saffransbullar med mandel & russinfyllning! :)

Man behöver inte ha russin i om man inte vill, men eftersom jag älskar russin så valde jag denna gången att även ha i det i degen innan jag rullade ihop den!
Annars brukar jag bara trycka ner russing innan bullarna ska in i ugnen för att gräddas! :)

 

♥ 1 sats med grunddeg för saffransbröd
♥ 75 g rumsvarmt smör
♥ 500 g mandelmassa
♥ Russin
♥ 1 ägg
♥ Pärlsocker


♥ GÖR GRUNDDEGEN (Receptet ovanför)
♥ Arbeta den jästa degen på mjölat bord och dela den i 2 delar.
♥ Kavla ut varje del till en rektangulär kaka.
♥ Bred smör över degen och täck med tunt hyvlad mandelmassa (använd osthyvel) & russin om man vill ha.
♥ Rulla ihop degen från långsidan och skär den i 2-3 cm tjocka skivor.
♥ Lägg bitarna i papperformar eller pappersklädd plåt.
♥ Jäs 30 minuter!
♥ Sätt under tiden ugnen på 250 grader.
♥ Pensla med ägg och strö på pärlsocker.

♥ Grädda mitt i ugnen cirka 8 minuter!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0