Calzone Pizza

 
Idag lyxade vi till det lite extra med att göra hemmagjorda Calzone pizzor! :)
Vart grymt goda så det blir nog hemmagjorda pizzor istället för att köpa!
 
Degen räcker till 2 normalstora pizzor eller 1 plåt, eller 6 små Calzone

Pizzadeg :
2 dl vatten (37 grader)
♥ 1/4 pkt jäst (12,5 gram)
♥ 5 – 6 dl durumvetemjöl
♥ ½ dl rapsolja
♥ Salt & svartpeppar
 
GÖR SÅHÄR :
♥ Arbeta degen väl för hand ca 5 min.
♥ Jäs i bunke 25 min.
♥ Dela degen i två delar.
♥ Tryck ut varje deg på oljad plåt med lätt oljade fingrar.
Lägg på valfri fyllning, grädda i 250 grader ca 10 min.
 
 
Tomatsåsen till pizza :
♥ 1 burk Mutti tomatkross
♥ ½ dl rapsolja
♥ ½ dl vatten
♥ 1 msk tomatpure
♥ 2 msk vinäger (vit eller balsam)
♥ 2 tsk Oregano
♥ Salt & peppar
 
GÖR SÅHÄR :
♥ Mixa ihop tomatsåsen med stavmixer!
 
 
Bakningen:
 
♥ Tryck ut pizzadegen till en rund liten pizza på oljesmord plåt, lägg på fyllning, vad som faller i smaken!
 
♥ Vik ihop, nyp ihop kanterna på mitten och forma med tummen till ett vågigt streck.
 
♥ Grädda i 250 grader ca 10 min.
 
♥ SMAKLIG MÅLTID! :)
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0