Vaniljbullar


Första gången jag just bakar vaniljbullar - har alltid annars bakat kanelbullar! :)
Men tycker dessa vaniljbullar vart riktigt goda och vart så fluffiga och en riktigt god smak på dom! :)
Så nu gör jag hellre vaniljbullar istället för kanelbullar! :)

Ca. 40 st - Jag gjorde dubbel sats och vart närmare 100 st bullar av det! :)

Deg:

50 g jäst för söta degar
150 g margarin
5 dl mjölk
1½ dl socker
0,5 tsk salt
1 msk kardemumma
1,4 l vetemjöl (ca 14 dl) - spara lite till utbakningen

Fyllning:

150 g rumstempurerat smör/margarin
1 dl socker
2-2½ msk vaniljsocker

Garnering:

Ett uppvispat ägg
Pärlsocker


Gör så här:


Smält maraginet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm tills det är fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och lös upp med degspadet.

Tillsätt socker, salt och kardemumma. Häll i mjölet, spara ca 1 dl till utbakningen. Arbeta degen i bunken tills den känns smidig, låt jäsa i 30 min övertäckt med bakduk.

Knåda degen smidig på mjölat bord. Dela den i 2 delar och kavla ut varje del till en avlång kaka. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred ut på kakan. Rulla ihop degen till en rulle.

Skär rullen till ca 12 bitar och lägg dem i pappersformar. Låt jäsa ytterliggare 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader.

Pensla bullarna och stö över pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0