Bakat matbröd!


Fick ett ryck att baka matbröd idag så jag tog och drog iväg till affären och köpte hem jäst och lite mer mjölk! :)
Gjorde 2 satser med källarfranska så ikväll ska Liam & jag provsmaka dom och se hur dom vart! :)
Det doftar gott iaf.

Testade ett recept som Sara hade lagt upp i sin blogg!

Hur många det vart som jag gjorde har jag ingen aning om, men vart en del... gjorde både stora, mellan & små! :)

Källarfranska

50g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
1½ tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl

Gör såhär:

Smält smöret och värm mjölken till 37 grader.
Rör ut jästen med mjölken och fettet i en bunke eller köksmaskin
Tillsätt salt, socker och mjöl, arbeta degen tills den e smidig
Jäs degen övertäckt i 30 min.
Lägg degen på mjölat bakbord rulla ut i längder och dela sen degen i bitar.
Vänd brödbitarna i mjöl å lägg på plåten och låt den jäsa i ytligare 30 min
Grädda sen i 10-12 min i mitten av ugnen på 225 grader

Låt sedan svalna under bakduk!



Kommentarer
Beatrice, mamma till Devin och liten i magen ♥

Mmm, det lät och såg jättegott ut!

Dessa bullar måste jag testa att baka imorgon! :)

2011-05-17 @ 20:53:31
URL: http://beabus87.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0