Kanelbullar!




1.

Lös upp jästen i lite av mjölken i en stor bunke.
Häll i resten av mjölken.
Tillsätt margarin i bitar, socker, salt, kardemumma och det mesta av mjölet.

2.

Arbeta degen kraftigt tills den är blank och smidig.
Låt degen jäsa övertäckt ca. 30 minuter på en rumsvarm och dragfri plats.

3.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt.
Dela degen i två bitar och forma till stora bullar.
Låt bullarna vila någon minut innan du kavlar ut dem.
Rör under tiden ihop fyllningen till en smidig smet.

4.

Kavla degen med lätta tag till två rektanglar, ca. 60*25 cm, med så raka kanter som möjligt.
Lyft degen emellanåt och mjöla undertill så att degen inte fastnar.

5.

Bred på fyllningen.
Rulla ihop från långsidan, inte för hårt.
Skär varje rulle i ca 30 bitar.
Ställ bitarna med snittytan uppåt i pappersformar eller direkt på en bakpappersklädd plåt.
Täck bullarna med bakduk och låt dem jäsa ca. 30 minuter.
Värm ugnen till 250 grader.

6.

Tryck försiktigt på en bulle.
Om degen snabbt höjer sig så är den färdigjäst.
Pensla dem med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda bullarna mitt i ugenen 5-8 minuter.
Låt bullarna svalna på galler under bakduk.


Tips:

När jag gör mina kanelbullar så har jag börjat med att göra knutar istället för att rulla ihop till en rulle och skära bitar och lägga i pappersformar...

Istället viker jag degen på mitten och skär 1-2 cm breda längder sen tar jag och gör som en knut!
Tycker dom blir mycket luftigare och godare då! ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0