Hemmagjorda köttbullar...

Har stått hela morgonen nu med och gjort hemmagjorda köttbullar! :)
Ska bli riktigt smaskens... jag AVSKYR verkligen att äta köttbullar som man köper i en affär!
Tycker de smakar skit rent utsagt, och inte alls gott! :)

Så det blir stuvade makaroner & hemmagjorda köttbullar till lunch idag!
Liam var helt tokig i köttbullarna, han bara åt och åt och åt!
Och det är något han inte gör med köpta köttisar! :)

Jag gjorde köttbullar på 1 kg köttfärs, tänkte först göra köttisar på 2,2 kg men nä det orkade jag inte! HaHa

Så enkelt att göra hemmagjorda köttbullar...

Till 500g köttfärs använder man:

  • 1½ dl mjölk el. vatten
  • 4 msk ströbröd
  • 1 ägg
  • lök (råriven eller finhackad) kan även fräsa lite i stekpannan
  • salt & peppar
Går ju att göra precis hur man vill med köttbullar! :)
Det som är så kul...
Nästa gång ska jag nog ta och göra starka köttisar!

När jag gör köttbullar så blandar jag mjölken & ströbrödet och rör om lite sen låter jag det svälla i ca 10 min.
Sen häller jag i ägget, salt, peppar och löken!
Rör sedan om till en smidig smet och rullar sedan till runda bullar! :)


Kommentarer
sara

hemlagat e alltid bäst :)

2010-09-22 @ 12:32:58
URL: http://mammatillyrla.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0